#455
Revista de stiri, cultura si umor...
 
Informarea este importanta,
dar amuzamentul este sanatos!
 
Stefan Balog, 40 (a 40-a expozitie personala)

Stefan Balog, 40 (a 40-a expozitie personala)

Revista nr. 88 | 23-06-2011 | Alexandru Mitchievici

Ştefan Balog, 40 (a 40-a expoziţie personală)


Artistul aiudean Ştefan Balog a ajuns la expoziţia personală cu numărul 40 (expoziţi diverse: grafică, pictură, caricatură, tehnici combinate etc). Expoziţia cu numărul 40 a fost găzduită în cadrul celei de-a doua ediţii a Festivalului Alba-Umor de la Alba Iulia, 27-29 mai 2011. Expoziţia de caricatură a lui Ştefan Balog a fost aşezată (nu întâmplător) lângă expoziţia celui mai important nume al caricaturii româneşti şi mondiale: Ştefan Popa Popa’s.

Artistul plastic şi scriitorul Ştefan Balog conduce Fundaţia Inter-Art Aiud, cea mai activă organizaţie culturală din judeţul Alba, având reuşite în domeniul artelor plastice, artelor vizuale etc.

-Cu siguranţă că fiecare expoziţie înseamnă ceva frumos în CV-ul tău artistic, dar care este din punctul tău de vedere cea mai importantă?
-Nu ştiu alţii cum fac, dar eu nu calculez o expoziţie DOAR pentru CV-ul meu artistic, să fie încă o manifestare pe o listă. Construiesc fiecare expoziţie personală pe un  scenariu propriu. Fiecare expoziţie are povestea sa. E greu să decid o ierarhie valorică, FIECARE expoziţie a mea înseamnă ceva special, cu trăsături aparte. Fiecare expoziţie mă leaga de ceva unic, de un moment, de o persoană, de o muză…
Importantă a fost şi prima expoziţie personală, pentru ca a fost prima. Ultima, pentru că a fost numărul 40 şi a fost  alături de o expoziţie personală semnată de un mare nume: maestrul Popas. Cea din Bucureşti pentru ca a fost deschisă de Ministrul Culturii, cea din Viena pentru că a avut o atmosferă aparte, cea din Bombay pentru ca a fost prima expoziţie personală a unui artist din România în această metropolă…

-Unii ţi-au comparat unele lucrări cu creaţiile din Avatar. Ce crezi de comparaţia asta? Mai ales că tu ai făcut acele lucrări anterior apariţiei filmului?
-Părerile sunt de obicei subiective şi fiecare are dreptul la opinii. Acea comparaţie cu lumea Avatar a fost ceva interesant, un punct de vedere personal, fără nici un aspect negativ pentru arta mea. Era grav dacă spunea cineva că eu m-am inspirat din Avatar. Cam puţin probabil, acele lucrari sunt create în 2006…
Adevărul e că, văzând filmul, am rămas total surprins de acele fiinţe care îmi insuflau o atmosfera familiară. A fost ceva tulburător, ca şi cum reveneam într-un vis pe care l-am avut cândva… Coincidenţă, déjà-vu, cine ştie? Dacă mă apuc să îmi analizez fiecare lucrare sau felul în care vin ideile, nu mai am timp de creaţie.

-Poate trăi un pictor, un artist plastic, într-un mic oraş de provincie doar din munca sa artistică?
-Decizia de a fi artist liber-profesionist, de a trăi doar din artă, este destul de riscantă. Din asta trăiesc, sau nu trăiesc, depinde de multe aspecte. Faptul că stau într-un mic „oraş de provincie” nu are o relevanţă în acest sens, este doar o decizie de suflet legată de oraşul meu natal, Aiudul. Aria de impact bineinţeles că nu se limitează aici, lucrările mele circula prin lume. Până în prezent în vreo 30 de ţări. În Aiud din păcate vând cam… o lucrare la 2 ani… În rest, totul depinde de felul în care sunt promovat sau autopromovat, unde expun şi la ce cotă. Dar cota nu înseamnă neapărat şi preţul de vânzare. Aici apare un aspect interesant: sunt situaţii când nu îmi permit să „ţin cu dinţii” de o cotă stabilită dacă şi vreau să vând ceva, pentru că eu din asta trăiesc. NUMAI din asta, nu am salariu fix. Cine e profesor universitar, dascăl, doctor, mecanic auto sau traficant de ţigări, dar şi pictează din când în când în paralel, poate să îşi permită orice cotă autostabilită şi să ţină de ea la infinit. Dacă nu vinde, îl doare în cot, are salariu (sau profit) din care poate trăi, va spune cu aroganţă că atât valorează el ca pictor.  Ştiu un artist, fost angajat la interne într-o ţară exotică, care a vândut odata un tablou pentru 5.000 de dolari. Posibil din greşeală. De atunci aşa îşi ţine cota, chiar de au trecut 15 ani şi nu mai vinde nimic… Cat despre valoare, şi asta e relativă. La o expoziţie, două persoane care nu s-au intersectat au făcut doua afirmaţii total opuse, legate de acelaşi tablou. Primul zicea ca e cea mai buna piesă din expoziţie, a doua că e singura piesă care o trage înapoi… Tabloul se află în camera mea pe perete, îmi este foarte drag, doar atât.

-Câteva cuvinte despre Tabăra Inter-Art 2011.
-Tabăra Inter-Art  2011 înseamnă ceva special pentru noi, şi nu numai. Dacă anul trecut am sărbătorit 15 ani de existenţă, anul acesta e vremea retrospectivelor. O sinteză a celor 15 ani încheiaţi cu realizări multiple. În august, în perioada ediţiei a XVI-a a taberei vom prezenta două mari expoziţii retrospective, ambele la Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia. Prima va cuprinde lucrări din tabara Inter-Art, a doua va oferi o retrospectiva a bienalei nostre intercontinentale de grafica mică, un alt proiect Inter-art care a devenit cunoscut la nivel mondial. De altfel, în septembrie avem programat o nouă călătorie în SUA, axată exat pe cele două proiecte de care vorbesc. La Washington DC suntem invitaţi să expunem o sinteza a bienalei, iar la Kutztown, în apropiere de New York, vom prezenta tabara Inter-Art.
La sfărşitul ediţiei de tabără din acest an propunem şi dezveliri multiple de sculpturi în centrul Aiudului, lucrări aflate în patrimonul fundaţiei Inter-Art pe care dorim să le donăm municipiului care găzduieşte tabăra.
În rest, lista din acest an a taberei cuprinde din nou nume importante, 40 de artişti din 19 ţări, unele chiar foarte îndepartate cum ar fi Argentina, Egipt, Haiti, Coreea de Sud, Nigeria, SUA.
Despre tabăra sau despre Inter-Art ar mai fi multe-multe de spus. Şi cazuri mai absurde, picante sau tragicomice, cu persoane şi personalitati din diferite domenii. Sper să apară în curând cartea „Inter-Art de după cortine”, unde să pot povesti voalat întâmplări adevarate, păţite pe viu… Nu conteaza numele „eroilor”.  contează doar povestea care va fi lectură uşoara pe tren pentru unii, învăţătură pentru alţii…
Din punctul meu de vedere Inter-Art rămâne în continuare un adevăr născut dintr-un vis frumos, o alternativă de promovare a valorilor româneşti pe mapamond. Unii ne laudă, alţii ne critică, noi sperăm să demonstrăm doar misiunea asumată.

-Câteva cuvinte depsre Fundaţia Inter-Art.
-Fundaţia Inter-Art „a fost concepută” deodată cu tabăra, dar „s-a născut” doi ani mai tarziu, în 1998. De la începuturi, Inter-Art dorea să propună o alternativă, o abordare proprie a fenomenului cultural-artistic intern şi reflectarea specificului românesc în contextul curentelor internaţionale. Cât s-a reuşit acest lucru demonstrează realizările de până acum. Directorul artistic al fundaţiei, poetul Ioan Hădărig a vorbit la un moment dat de „fenomenul Inter-Art”, şi eu cred că se poate vorbi de aşa ceva. Este ceva care se cristalizează în timp, se conturează în prezent cu impact pentru viitor. Al treilea membru din conducere, secretarul general, Robert Lixandru face o monitorizare non-stop a tot ce se întâmpla, zi de zi. Site-ul nostru este vizitat în peste 50 de ţări. Se ştie de Inter-Art, de judeţul Alba în America Latină, în stepa rusească, deşertul marocan, Australia, etc etc.

-Mulţumim, Ştefan Balog, şi chiar dacă pentru tine aceste numere rotunde nu înseamnă ceva anume, pentru tine importantă este doar arta, munca, pasiunea din spatele lor, sper să ne vedem sănătoşi la expoziţia cu numărul 50, la expoziţia 60, la expoziţia 100.

Interviul a fost realizat pentru ziarul „Informaţia de Alba”, a apărut luni, 20 iunie 2011, semnat de Iulian Brok

 

Taguri: Stefan Balog, 40, expozitie, personala, Inter-Art, Aiud, fundatia, Ioan Hadarig, tabara, internationala, expozitii, pictura, ca

Ratari

Criticisme (0)

Criticati si dumneavoastra

*
*
<Campurile marcate cu * sunt obligatorii>