#460
Revista de stiri, cultura si umor...
 
Informarea este importanta,
dar amuzamentul este sanatos!
 
Articolul urmator
Claudiu Bleont este Richard III, cel mai malefic personaj din dramaturgia shakespereana

Claudiu Bleont este Richard III, cel mai malefic personaj din dramaturgia shakespereana

Revista nr. 70 | 13-02-2011 | Alexandru Mitchievici


Joi, 10 februarie, Claudiu Bleonţ s-a aflat la Alba Iulia pentru a promova spectacolul Richard III, de Shakespeare, în regia lui Toma Enache. Alături de Claudiu Bleon s-a aflat Gheorghe Pătraşcu – managerul spectacolului – şi una din actriţele care joacă în piesă.
În urmă cu exact un an, în februarie 2010, Claudiu Bleonţ s-a aflat la Alba Iulia pentru promovarea spectacolului Amadeus.
Este un lucru care se practică în Occident, dar la noi nu prea se întâmplă, şi anume ca actorii să promoveze spectacolul printr-un turneu de promovare.
„Richard III” este singurul spectacol de Shakespeare care se află în turneu în ţară. Se mai joacă un singur spectacol de Shakespeare în România: „Eduard III”, la Teatrul Naţional Bucureşti, cu Ion Caramitru, un spectacol care se joacă doar în Bucureşti.


Claudiu Bleonţ
a stat de vorbă cu noi şi am aflat mai multe lucruri despre piesa de teatru „Richard III”:

-Spune-ne câteva lucruri despre spectacol.
-Este un spectacol monumental: spectatorii au şansa să vadă spiritul lui Shakespeare. E singurul spectacol de Shakespeare care se află în turneu în ţară. E foarte greu să-l montezi, pentru că ai nevoie de o trupă mare şi de o investiţie mare – şi noi am avut şansa să găsim un sprijin extraordinar din partea Primăriei Severin, care a investit în acest spectacol, şi uite că am ajuns să facem acest eveniment. Ne aflăm exact la un an după „Amadeus”, am ajuns să culegem roadele seminţelor puse atunci, şi acum venim cu un text peste „Amadeus”... Shakespeare este unul din cele trei mari spirite ale umanităţii: Shakespeare, Leonardo DaVinci şi Mozart.

-Despre colegii tăi de pe scenă ce ne poţi spune?
-Sunt uluitori. O să aibă parte publicul de aici să se întâlnească cu o calitate de energie cum n-au mai trăit, pentru că am lucrat 3 luni la spectacol – antrenament fizic şi vocal – şi s-a ajuns la un nivel de, să-i spunem, performing arts (nu de preformanţă, pentru că performanţa în teatru e starea de spirit) şi s-a ajuns la o stare de spirit conţinută de text, cerută de text... de aceea am pus titlul afişului „Căutându-l pe Shakespeare prin Richard III”, dintr-o stare de smerenie, modestie, de umilinţă reală, că e un Everest şi trebuie să te antrenezi, să vrei să-l urci, dar trebuie să-ţi permită şi muntele să-l urci... Ştii că se spune: te vrea muntele să ajungi în vârf; dacă nu te vrea, nu ajungi! Şi am fost după „Amadeus” şi după „Richard III”, pot spune că am adus toată experienţa mea din toate aventurile, rătăcirile, vârfurile şi gropile prin care am fost în teatru – care au însemnat experienţă de cunoaştere, au însemnat antrenament, au însemnat înţelegere, toate astea s-au copt, sa-u rotunjit în „Richard III”.

-Mulţi vor spune, probabil că ţi-au spus deja că e un spectacol foarte greu şi cum de l-aţi abordat...
-Păi eu n-am mult timp, m-am tot ferit... Este atât de devastator spiritul pus de Shakespeare în text, încât nu e uşor să-l joci. Ce face, ce spune, ce gândeşte acest personaj nu e uşor de conţinut. Una e să joci un personaj plăcut, vesel tot timpul, asta se răstoarnă şi asupra vieţii tale.
Ăsta e un personaj..., unul din marile personaje ale dramaturgiei universale. Nici măcar MacBeth nu e atât de întunecat, pentru că el are un ajutor, pe Lady MacBeth. Richard este cel mai întunecat personaj din istoria teatrului. Îşi asumă întunericul ăsta, vrea puterea, şi face prin întuneric, devastează, pentru ca la sfârşit să apară lumina înţelegerii în tot restul distribuţiei, în tot restul Angliei timpului ăla, în tot restul publicului. Într-un fel e o liturghie pe invers: el ia întunericul din toţi şi la sfârşit rămâne lumina. E un fel de personaj sugativă a răului din noi...
Dacă la „Amadeus” Salieri îşi mărturiseşte răul, se absolvă prin căinţă – în timp ce povesteşte ce rău i-a făcut lui Mozart –, aicea, în timp real, ăsta suge tot răul. Toate tentaţiile, toate energiile întunecate ale noastre sunt puse pe scenă în gura lui Richard III, în faptele lui Richard III.
Erau 65 de oameni la workshop şi noi venim aici în Alba Iulia – şi la Deva pe 22 februarie – cu atâţi cât încap în bus. Noi am redus, sunt oameni care au preluat 2 roluri, pentru că nu încăpem şi nu are rost să facă turneu cu două autobuze.
(...)
Am avut întotdeauna după ce a ieşit spectacolul liniştea că ne trage Shakespeare: dacă Shakespeare nu vroia, spectacolul ăsta nu exista, exact cum dacă Mozart nu ar fi vrut, nu exista spectacolul „Amadeus”...

Gheorghe Pătraşcu: „Sper că se întâmplă cu spectacolul ăsta ceea ce se întâmplă cu „Amadeus”, să fim chemaţi a doua oară. Să sperăm că „Richard III” va fi la acelaşi nivel. Eu zic că este mul mai mare ca „Amadeus” şi sperăm ca publicul să rămână cu ceva în amintire, că a văzut un spectacol nu cu 2 sau 3 actori, ci un spectacol cu 50 de actori, care numai nişte nebuni pot să plece în turneu pe criza asta”.

Prin intermediul Agenţiei de Impresariat Artistic „Art Stigma & Cărăbuş”, condusă de managerul Gheorghe Pătraşcu, spectacolul „Richard III” întreprinde un turneu prin Ardeal şi Oltenia.
„Richard III” a avut premiera pe 20 octombrie 2010 la Drobeta Turnu Severin. Pe scenă se vor afla 50 de actori – mulţi dintre ei elevi din Turnu Severin.
Aşa cum ne-a anunţat Claudiu Bleonţ, piesa începe cu un haka, celebrul dans de îmbărbătare a populaţiei băştinaşe Maori din Noua Zeelandă. Piesa de teatru prezintă destinul regelui Richard III; în bătălia de la Bosworth Field, rămânând fără cal, regele a strigat încercând să se salveze: „Un cal, regatul meu pentru un cal!”
După cum preciza Claudiu Bleonţ, este cea mai jucată pisesă de Shakespeare. În străinătate, personajul Richard III a fost jucat de Laurence Olivier, Al Pacino şi Ian McKellen, iar în România au avut curajul doar Marcel Iureş, Ştefan Iordache şi... Claudiu Bleonţ.

Luni, 21 februarie, de la ora 19.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Alba Iulia va fi pus în scenă spectacolul „Richard III”, de William Shakespeare, în regia lui Toma Enache.
Chiar dacă biletul e 50 de lei, noi credem că spectacolul acesta chiar merită!

 


Claudiu Bleont este Richard III, cel mai malefic personaj din dramaturgia shakespereana Claudiu Bleont este Richard III, cel mai malefic personaj din dramaturgia shakespereana
Taguri: Claudiu Bleont, Richard III, malefic, personaj, dramaturgia, shakespereana, turneu, promovare, Alba Iulia, Deva

Ratari

Criticisme (0)

Criticati si dumneavoastra

*
*
<Campurile marcate cu * sunt obligatorii>