#460
Revista de stiri, cultura si umor...
 
Informarea este importanta,
dar amuzamentul este sanatos!
 
Dezvoltarea centrelor intermodale regionale, o posibila solutie pentru atragerea investitiilor

Dezvoltarea centrelor intermodale regionale, o posibila solutie pentru atragerea investitiilor

Revista nr. 434 | 21-02-2018 | Alexandru Mitchievici


ANALIZA REGIONALA PRIVIND POSIBILITATEA DE DEZVOLTARE A CENTRELOR DE TRANSFER INTERMODAL - Dezvoltarea centrelor intermodale regionale, o posibila solutie pentru atragerea investitiilor si dezvoltarea pe termen mediu si lung (comunicat ADR Centru)

 
Azi, la sediul ADR Centru din Alba Iulia a avut loc o intalnire de lucru pentru discutarea aspectelor specifice privind cadrul general de dezvoltare a infrastructurii de transport, sursele de finantare si strategia de implementare a proiectelor. Accentul a fost pus pe studierea posibilitatilor de dezvoltare unor centre de transfer intermodal/multimodal in Regiunea Centru, respectiv la Feldioara-Brasov, la Targu Mures, in judetul Alba la Coslariu-Teius sau Vintu de Jos, dar si in Sibiu, in zona Parcului Industrial Sura Mica. La intalnire au participat reprezentanti ai Consiliilor Judetene din Alba, Brasov, Sibiu si Mures, reprezentantii Regionalei CF Brasov, alaturi de experti din cadrul ADR Centru si din cadrul administratiei publice locale, alaturi de care au fost prezenti inclusiv primarul municipiului Sebes-Alba si un reprezentant al celei mai mari companii private din acest oras, principalul exportator al judetului.
 
La nivel european exista o viziune legata de crearea si dezvoltarea coridoarelor nationale si internationale de transport, pentru ca trenurile de marfa sa opereze intr-un mod sustenabil. Coridoarele potrivite pentru transportul intermodal de marfa asociate cu Romania includ Coridorul IV (nord-sud), Coridorul VII (fluviul Dunarea) si Coridorul IX (care leaga Bulgaria de nordul Europei). Pentru a incuraja transportul sustenabil pe aceste rute, este necesara o retea interna de terminale. Impactul acestor terminale a fost modelat pentru a evalua cum vor afecta fluxurile de marfa intreaga tara. Desi nu este cazul intotdeauna, bunurile care trebuie transportate pe distante lungi pot fi transportate mai economic pe calea ferata, datorita economiilor pe care acest sistem le ofera in comparatie cu infrastructura rutiera. Transportul multimodal este una dintre cele mai simple modalitati de reducere a emisiilor provenite din transporturi, prin transferarea fie partiala fie in totalitate a calatoriilor de la modul rutier, la moduri de transport mai sustenabile, cum ar fi transportul feroviar sau pe apa.

In ansamblul sau, tara noastra este potrivita pentru transportul de marfuri pe calea ferata. Din pacate, sectorul de transport feroviar de marfa al Romaniei se afla de mult timp in declin, din cauza investitiilor insuficiente, care duc la un nivel scazut de productivitate al pietei, cu toate ca operatorii sunt dispusi sa-si imbunatateasca performanta. Pe de alta parte, utilizarea transportului multimodal depinde de gradul de containerizare a marfurilor. Pe calea ferata si in centrele inter-modale se transporta, in general, marfa containerizata, pentru sistemele logistice. In medie, costurile de logistica reprezinta 10-15% din costul final al produsului finit. In Romania, gradul de containerizare este destul de scazut – sub 5% in 2012 – fata de alte tari europene.

Romania este in competitie puternica cu multe tari din Europa de Sud si Europa de Est pentru a deveni o locatie preferata pentru alimentarea bunurilor spre centrul Europei, datorita apropierii sale de Canalul Suez, din punct de vedere al timpului de navigare. Romania este, de asemenea, bine plasata pentru a atrage investitii straine in special pentru asamblarea produselor de fabricatie si activitatile care sunt legate de logistica datorita costurilor relativ scazute pentru forta de munca, dar si datorita faptului ca este situata pe ruta de comert est-vest. Pentru a impulsiona dezvoltarea de centre de transfer inter-modal, care pot deveni o solutie pentru cresterea gradului de investitii in Regiune, Consiliul pentru Dezvoltare Regionala al Regiunii Centru, intrunit la Sfantu Gheorghe in data de 26 Septembrie 2017, a declarat ca proiecte prioritare in interesul dezvoltarii economice si sociale a Regiunii Centru obiectivele de investitii ce vizeaza dezvoltarea de terminale multimodale: Brasov – Feldioara, judetul Brasov, Mures - Ungheni, judetul Mures si Teius – Coslariu, judetul Alba, in conformitate cu Hotararea CDR Centru Nr. 19 / 26.09.2017.

Tinand cont de actiunile finantate in cadrul Axei prioritare 6 a POR 2014-2020 “Imbunatatirea infrastructurii rutiere de importanta regionala”, privind modernizarea si reabilitarea retelei de drumuri judetene care asigura conectivitatea, directa sau indirecta cu reteaua TEN-T si construirea unor noi segmente de drum judetean, pentru conectarea la autostrazi sau drumuri expres, exista un foarte mare interes al judetelor din Regiunea Centru de a dezvolta centre de transfer inter-modal.

In judetul Alba, atat zona Teius-Coslariu, cat si Sebes-Vintu de Jos, vor fi legate de vestul Europei prin autostrazi si cai ferate de mare viteza, ca urmare a investitiilor realizate sau care sunt in curs de finalizare. In judetul Brasov, la Feldioara, au fost facuti pasi semnificativi pentru realizarea unui centru de transfer inter-modal, iar in judetele Mures si Sibiu, autoritatile publice locale intentioneaza sa creeze noi facilitati pentru investitori, in apropierea parcurilor industriale existente si a aeroporturilor. Pe de alta parte, in judetele Alba si Sibiu, cresterea foarte mare din ultimul an a volumului de productiei-marfa, care a fost livrata preponderent la export, a pus o relativ mare presiune pe infrastructura existenta. Spre exemplu, triajul de la Vintu de Jos este punctul de origine pentru cea mai mare cantitate de containere pe relatia Constanta - Curtici, totalizand 438.365 tone marfa containerizata expediata, respectiv 30,7% din totalul de peste 1,4 milioane tone de marfa transportate de CFR Marfa in containere. Un alt exemplu poate fi judetul Sibiu, unde se fac demersuri pentru infiintarea unui terminal cargo la nivelul Aeroportului, care are deja statutul de agent abilitat, in vederea procesarii viitoare a marfurilor, atat pe iesire cat si pe intrarea in tara. Acestea sunt motivele pentru care autoritatile administratiei publice – si in special Consiliile Judetene - sunt deosebit de interesate sa pregateasca proiecte strategice prioritare pentru infrastructura de transport, in vederea utilizarii cat mai eficiente a resurselor si a locatiilor disponibile, pentru o dezvoltare cat mai armonioasa a regiunii.

In cadrul reuniunii de la ADR Centru au fost discutate conceptele de dezvoltare propuse de CDR Centru si, pornind de la faptul ca initiativele locale se afla in diferite stadii de maturitate, promotorii obiectivelor de investitii in terminale multimodale au discutat despre armonizarea si corelarea acestor initiative, pentru o mai buna valorificare a lor la nivel national. Obiectivul acestei intalniri a fost de a informa toate partile interesate despre stadiul proiectelor, de a impartasi experiente in ceea ce priveste dificultatile intampinate si de a transmite partenerilor solutiile identificate pentru depasirea acestor dificultati, pentru elaborarea unei strategii comune de promovare a proiectelor de realizare a unor centre de transfer inter-modal in Regiunea Centru.
 
„ADR Centru a fost implicata, de-a lungul timpului, in derularea mai multor programe pentru dezvoltarea judetelor din regiune. De aceea, stim ca in regiunea noastra este nevoie de corelare intre necesarul de finantare a dezvoltarii, cu resursele disponibile si cu cerintele formale din apelurile de proiecte. Ne intereseaza foarte mult cresterea conectivitatii intermodale, a legaturilor create prin combinarea tuturor modurilor de transport intre regiuni, accesul optim populatiei si al mediului de afaceri la reteaua de transport si sustinerea dezvoltarii zonelor cu potential de crestere economica. Dezvoltarea sistemului de transport multimodal implica efortul comun al administratiei publice centrale si locale, al operatorilor de transport si al tuturor actorilor implicati in procesul de dezvoltare regionala. Pozitionarea centrelor pe care le-am analizat cu partenerii nostri de dialog aduce mari beneficii fiecaruia dintre judetele regiunii. Vom colabora cu reprezentantii CFR, precum si cu colegii nostri de la nivel national, pentru a sprijini autoritatile publice sa pregateasca documentatiile necesare realizarii centrelor de care am vorbit. Astfel, oferim sprijin, informatii si expertiza concreta pentru realizarea de proiecte integrate, pentru dezvoltare regionala”, a declarat, dupa aceasta intalnire de lucru, domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.
 
 
CITEŞTE şi:
 
Taguri: dezvoltarea centrelor intermodale, posibila solutie pentru atragerea investitiilor, Simion Cretu, sosele, autostrazi

Ratari

Criticisme (0)

Criticati si dumneavoastra

*
*
<Campurile marcate cu * sunt obligatorii>