#421
Revista de stiri, cultura si umor...
 
Informarea este importanta,
dar amuzamentul este sanatos!
 
Articolul anterior    
Imago Mundi, concert de nota 10 la Universitatea Alba Iulia

Imago Mundi, concert de nota 10 la Universitatea Alba Iulia

Revista nr. 418 | 03-11-2017 | Alexandru Mitchievici


Joi, 2 noiembrie 2017, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia a găzduit un concert de muzică tradiţională veche românească susţinut de Imago Mundi.


„Isvor. Constantin Brâncuşi”, un concert de muzică tradiţională veche românească, în cadrul unui proiect muzical dedicat unui artist care şi-a asumat românitatea chiar şi când a devenit universal: Constantin Brâncuş.

Aplauze pentru:
Oana Ivaşcu - oboi
Daniel Ivaşcu - percuţie
Cătălin Ştefănescu-Pătraşcu - compoziţii, chitară, cobză
Ştefan Barbu - vioară
Matei Ioachimescu - flaute
Adrian Precup - violoncel
Cristian Stănoiu - proiecţii video live
Florin Ghenade - foto-video

Piesele Imago Mundi sunt inspirate de muzica tradiţională oltenească, de muzica Mariei Tănase (poate cea mai importantă voce pentru muzica tradițională românească, după cum afirmă cei de la Imago Mundi), muzica lui Erik Satie sau lucrări inspirate direct din opera lui Constantin Brâncuși: Muza adormită, Pasărea măiastră, Cuminţenia pământului, Masa tăcerii, Coloana infinită. Foarte inspirate, originale, imaginile proiectate sunt esenţiale în conceptul Imago Mundi.

Nici urmă de „duşmanii îmi poartă pică” sau „duşmanii moare de ciudă”, cum a fost din păcate la ultima cafenea culturală de la Alba Iulia (din 16 octombrie 2017).

De la concertul sârbilor de la Eyot încoace, Imago Mundi - Isvor. Constantin Brâncuşi este cel mai bun concert de la Alba Iulia. Ar fi meritat un public mai numeros. N-am văzut nici un mare „specialist” în muzică din aceia care cântă la toate festivalurile pe bani publici: folclor, folk, jazz, muzică clasică. În curând şi romanţe...

De pe site-ul www.imagomundi.ro aflăm că:

„În anul 1897, „Costache n-are decât douăzeci şi unu de ani şi ce-şi poate dori un tânăr de douăzeci şi unu de ani decât să vadă lumea? O călătorie la Viena și două luni de lucru acolo trebuie să-i satisfacă deopotrivă curiozitatea şi să-i lărgească experienţa de lucrător. Profitând de vacanță, înarmat cu o scrisoare de recomandare dată de profesorul de sculptură, Sicherls, și a celui de strungărie, Zefeld, către o firmă vieneză, se îmbarcă la Turnu Severin pe un vaporaș de linie cu destinaţia Viena. […] Abia așteaptă venirea duminicii pentru a trece prin sălile muzeelor. Din incinta Muzeului de Artă Antică trebuie să fie dat afară de personal la ora închiderii. Apoi, aflat sub impresia copleșitoare a celor văzute, zăbovește adesea așezat la măsuțele berăriilor oraşului imperial. Dar două luni trec repede și tânărul trebuie să pornească spre casă. Nu omite să ceară un certificat de calificare de la fabrica unde a lucrat, pe care să-l folosească la nevoie mai târziu. Şi fabrica îi eliberează certificatul.“ (Alexandru Buican, Brâncuşi – O biografie, Editura Artemis, 2006).

Anul 2017 este anul comemorării a 60 de ani de la trecerea în eternitate a marelui Brâncuşi, dar şi anul în care se împlinesc 120 de ani de când „tânărul Costache” intră în contact direct (probabil pentru prima oară!) cu opere de artă inaccesibile în România, graţie acelei călătorii în Austria.

Considerăm, aşadar, că este un bun moment pentru a-l celebra pe Brâncuşi – după turneul sud-est/central european din această vară, turneu ce a inclus Belgrad (SRB), Budapesta (HU), Graz și Viena (AT), Turneul Național Imago Mundi – Isvor. Constantin Brâncuși 2017 este o continuare firească și necesară; un moment inspirat pentru a reaminti lumii legăturile „părintelui sculpturii moderne” cu școala de artă din România; dar și deschiderea pe care contactul cu muzeele lumii i-a oferit-o lui Constantin Brâncuși.

Ansamblul Imago Mundi propune o reevaluare a muzicii tradiţionale româneşti din perspectiva artistului contemporan.

Lansat în premieră la Berlin în decembrie 2016 (la invitația ICR „Titu Maiorescu” Berlin), cel mai nou proiect al ansamblului Imago Mundi – „Isvor. Constantin Brâncuși” – este dedicat marelui sculptor român, din a cărui viață și operă este inspirat; este o reconstituire – vizuală și sonoră – a lumii lui Brâncuși: de la cea gorjeană, unde s-a născut și format spiritual, la cea pariziană care l-a desăvârșit artistic și cultural. Astfel, lucrările ce alcătuiesc programul muzical sunt inspirate de muzica tradițională oltenească; muzica Mariei Tănase (poate cea mai importantă voce pentru muzica tradițională românească, dar și una dintre marile iubiri ale lui Brâncuși); muzica lui Erik Satie (compozitor francez, precursor al minimalismului, suprarealismului, muzicii repetitive sau al „théâtre de l'absurde”, interesat de muzica lăutarilor români și bun prieten cu sculptorul român); sau, pur și simplu, lucrări inspirate de opera lui Constantin Brâncuși: Muza adormită, Pasărea în văzduh, Cumințenia pământului, Masa tăcerii, Coloana infinită.

Programul muzical este dublat de proiecţii foto/video, o instalație în mişcare ce comentează vizual (şi completează scenografic) universul sonor imaginat în spiritul și onoarea operei brâncușiene.

Nu în ultimul rând, ne propunem să-l „recuperăm” cultural pe Constantin Brâncuşi – considerat deseori sculptor francez, noi credem că se trece prea ușor peste „detaliile” originii sale.

Turneul Național Imago Mundi 2017 este un proiect co-finanțat de AFCN. Organizator: Asociaţia Culturală ISVOR.

Aflaţi mai multe detalii pe site-ul dedicat: ontour.imagomundi.ro”
 

CITEŞTE şi:
 
Taguri: Imago Mundi, Oana Ivascu, Daniel Ivascu, Catalin Stefanescu, cobza, Cristian Stanoiu, Constantin Brancusi

Ratari

Criticisme (0)

Criticati si dumneavoastra

*
*
<Campurile marcate cu * sunt obligatorii>