#
Revista de stiri, cultura si umor...
 
Informarea este importanta,
dar amuzamentul este sanatos!
 
Guvernatorul BNR despre riscurile reducerilor fiscale propuse de Guvern

Guvernatorul BNR despre riscurile reducerilor fiscale propuse de Guvern

Revista nr. 303 | 19-08-2015 | Alexandru Mitchievici


Interviul dat de guvernatorul BNR Mugur Isărescu din Revista 22 a reuşit să diminueze entuziasmul celor care sunt fanii Noului Cod Fiscal, propus de Guvernul Victor Ponta.

 
Iată câteva argumente ale guvernatorului BNR:

BNR nu este împotriva Codului Fiscal, vă rog să nu în­tăriți această confuzie! Codul Fiscal este binevenit. Noi atragem atenția asupra pachetului celor șase măsuri de reduceri de taxe, unele încorporate în Cod în ultimele zile de dezbateri în parlament. Eu, ca mulți alții, am aflat că toate cele șase măsuri de o asemenea amploare se vor aplica, la grămadă, de la 1 ianuarie 2016, abia după ce Codul a fost aprobat. De asemenea, ne-a surprins că o ins­ti­tu­ție a statului român ce are prin lege mandatul de a se pro­nunța în legătură cu politica fiscal-bugetară (și mă refer la Consiliul Fiscal), deși și-a exprimat din timp poziția critică, nu a fost luată în considerare în dezbatere.

Consiliul de Administrație al BNR s-a pronunțat în unanimitate în ceea ce privește pachetul celor șase măsuri de reducere de taxe, care înseamnă un deficit cumulat de circa 2,3% din PIB. Acest impact nu este deloc mic, cum apare la prima vedere, pentru că 2 (doi) este o cifră mică. Impactul acestor măsuri duce deficitul bugetar spre 3%, faţă de 1% în prezent, fără a lua în calcul eventuala majorare a cheltuielilor salariale, a pensiilor, a cheltuielilor cu infrastructura, cu situaţia din agricultură. Asupra acestui pachet amplu de reduceri de taxe şi venituri bugetare și a calendarului de implementare - toate măsurile intră în vigoare la 1 ianuarie - CA al BNR i-a mandatat în unanimitate pe guvernator şi pe alţi membri CA al BNR să prezinte public rezervele noastre serioase privind oportunitatea lui ca pachet, întrucât deficitele rezultate din introducerea concomitentă a celor șase măsuri începând cu 1 ianuarie 2016 vor schimba direcția de dezvoltare a României, vor afecta macrostabilitatea și, pe această cale, condițiile de finanțare nu numai a bugetului, ci a întregii economii româneşti. Pe scurt, nu suntem, nici eu și nici BNR, împotriva Codului, salutăm că s-a reușit elaborarea unui document atât de important, dar avem rezerve serioase privind aprobarea concomitentă a celor șase reduceri de taxe, din cauza impactului lor asupra macrostabilității, a stabilității financiare și, în ultimă instanță, asupra stabilității prețurilor.

(...)

În anumite faze ale ciclului economic, creșterea PIB se poate obține prin im­pulsuri fiscale care să stimuleze cererea, dar aceasta se întâmplă atunci când economia este în recesiune, nu atunci când crește la un nivel aproape de potențial. Acum probabil că ar trebui stimulaţi, cu măsură şi după ana­lize atente de impact, factorii care duc la creşterea investiţiilor, la creşterea productivităţii, la crearea de locuri de muncă. Mai ales, nu trebuie să stimulăm consumul în proporții care periclitează toate echilibrele macroeconomice atât de greu obținute. În interpretarea noas­tră, la Banca Națională, creșterea economică de 4% este spre limita potențialului economic al momentului. A stimula doar pe latura consumului o economie aflată în creș­tere spre limita de potențial înseamnă a o dopa și as­ta nu o face să crească sănătos, puternic și durabil.

(...) sunt împotriva unor măsuri-șoc, de reducere cu peste 2% din PIB a veniturilor bugetare, pe baze permanente, prin reduceri de amploare a mai multor impozite principale, când economia este într-un proces de creș­te­re echilibrată. De ce ar trebui să fie șocată economia ro­mâ­nească tocmai acum? Nu am auzit un argument economic solid la această întrebare. Pentru că avem „economisire” la investiţiile publice? Acestea sunt doar plăţi amânate, care vor împovăra execuţia bugetară din anii următori. Sunt pentru o abordare negociată serios, cu stimulente fiscale în direcția investițiilor şi care să țină cont de toate aspectele. Sunt pentru gradualism, dacă gradualism înseamnă că întâi măsurăm atent, evaluăm cu profesionalism și tăiem acolo unde se poate și unde trebuie. Nu invers! Sunt categoric împotriva abordării mai mult decât riscante de a începe cu tăieri de impozite la grămadă, ca abia apoi să măsurăm, dacă vom mai avea ce măsura!
 

Sursa articolului: Revista 22
 
Foto: upb.ro
 
 
 
Taguri: BNR, Mugur Isarescu, riscurile, reducerilor, fiscale, propuse, guvernul, Victor Ponta, PSD, UNPR, noul, cod, fiscal

Ratari

Criticisme (0)

Criticati si dumneavoastra

*
*
<Campurile marcate cu * sunt obligatorii>