#
Revista de stiri, cultura si umor...
 
Informarea este importanta,
dar amuzamentul este sanatos!
 
Articolul anterior    
Legea tranzactionarii suprafetelor agricole din extravilan, episodul II

Legea tranzactionarii suprafetelor agricole din extravilan, episodul II

Revista nr. 223 | 08-02-2014 | Alexandru Mitchievici


Potrivit Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, începând cu luna ianuarie 2014 cetăţenii europeni pot cumpăra teren agricol în ţara noastră fără nici un fel de restricţii. După discuţii cumpănitoare extraparlamentare, dată fiind sensibilitatea proiectului, şi la presiunea opiniei publice, guvernanţii au încercat să impună, (mai degrabă să mimeze) anumite limite directivei europene şi, după un galop legislativ intempestiv, cu care ne-au obişnuit deja, s-au grăbit să trimită Legea către Preşedinte. Inclusiv procedura prin care acest proiect de lege a trecut prin Parlament (Senat şi Camera Deputaţilor), a fost sfidătoare. Deşi, de la microfonul Senatului, am atenţionat că modalitatea prin care se forţează promovarea proiectului de lege este profund neregulamentară întrucât nu s-a alocat timp pentru studierea lui, acesta a trecut prin cunoscutul vot majoritar USL, de Camera Superioară. La Camera Deputaţilor lucrurile au stat la fel sau poate mai rău. Proiectul de lege a fost votat cu dezbateri generale şi superficiale, trimis apoi către Preşedintele României, care, evident, l-a trimis pentru reexaminare!

Aşa cum am amintit în nenumărate rânduri, aderarea la Uniunea Europeană presupune nu doar beneficii, ci şi responsabilităţi şi angajamente, care trebuie onorate. Cred că nu este cazul să ne îngrijorăm că cetăţeni din întreaga Europă ne vor bate la uşă, pentru a ne cumpăra terenurile, fiindcă întreprinzătorii care au dorit să investească în România în agricultură au făcut-o deja. Mai important este să ştim cum să ne păstrăm terenurile sau cum putem ajuta şi încuraja fermierii români să cumpere terenuri agricole. Aceasta trebuie să fie adevărata problemă a guvernării.

Săptămâna aceasta, după ce „Legea privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice şi de înfiinţare a Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare” a fost retrimisă la Parlament de Preşedintele României, Comisia pentru agricultură, silvicultură şi dezvoltare rurală din Senat a venit cu mai multe amendamente, mai explicite, care să corecteze în mare măsură neliniștile semnalate. Raportul final este încă în lucru.

În cererea de reexaminare, Preşedintele României a invocat şapte motive clare de revizuire a legii trimisă spre promulgare. Însăşi titlul legii poate crea confuzie cu privire la sfera de aplicabilitate a legii, deoarece pare că face trimitere doar la persoane fizice. Or, legea se adresează şi persoanelor juridice, singura condiţie fiind ca societatea interesată de vânzare-cumpărare să aibă naţionalitatea, respectiv să provină dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

Neclar este şi dacă legea se aplică şi persoanelor juridice cu naţionalitatea română sau numai celor străine. Pe de altă parte faptul că statul român reprezintă autoritatea care avizează tranzacţiile, dar are şi drept de preempţiune la cumpărare poate crea vulnerabilităţi anumitor tranzacţii. Legea nu a prevăzut iniţial procedura de urmat în cazul în care statul nu e intersat sau la apariţia unor disfuncţionalităţi sau contestaţii. Aşadar o seamă de articole au trebuit regândite iar soluţiile şi observaţiile Președintelui Traian Băsescu se regăsesc, alături de noile amendamente, printre modificările făcute în Comisia de specialitate din Senat. De remarcat faptul că, la cele 25 de articole ale variantei iniţiale trimise spre promulgare, s-au adus 41 de amendamente. Iată modul prin care USL tratează problemele dificile şi delicate ale oamenilor.

Rămâne să vedem cât de interesaţi sunt guvernanţii să accepte în plen modificările şi să voteze modificările la noua lege, oricum mult întârziată. Spre deosebire de vecinii noştri bulgari sau unguri, care preferă mai degrabă să primească sancţiuni din partea UE decât să înstrăineze terenurile agricole, românii se dovedesc, în buna tradiţie balcanică, docili, ca să nu spunem delăsători. Este cazul să ne trezim din amorţire şi să ne uităm în jurul nostru, la alte ţări, spre exemplu, la Moldova cu Transnistria sau Găgăuzia ori la Macedonia cu Grecia, exemple clare că pământul, arabil sau nu, se apără cu devotament şi jertfă supremă, uneori! Aici eu sunt puţin naţionalist, aş fi mult mai atent...

Atenţie, deci, guvernanţi ai USL, teritoriul României nu este de negociat cu nimeni, poate doar administrat în mod european, modern şi eficient pentru binele românilor şi al UE!


Alexandru Pereş, senator PDL de Alba


 

Taguri: legea, tranzactionarii, suprafetele, agricole, extravilan, episodul II, Alexandru Peres, nationalist

Ratari

Criticisme (0)

Criticati si dumneavoastra

*
*
<Campurile marcate cu * sunt obligatorii>